Wednesday, November 30, 2005

DAWN TEMPO 26/11/2005 07:30-09:00 (CET) @ Radio Tilos >> http://www.tilos.hu

DAWN TEMPO 26/11/2005 07:30-09:00 (CET) @ Radio Tilos >> http://www.tilos.hu
STUDIO: DST
Dubstep, Garage, Electrobreaks, House
TRACKLIST & MUSIC-ARCHIVE : http://radio.dawntempo.net

Mark One - Zulu [Southside Dubstars 002]
B / SS033 - Pink Panther Theme [Southside Recordings 033]
Horsepower Productions - Golden nugget [Tempa LP 003]
Numaestro & 23 Hz - Diamond bullet [Promo]
Horsepower Productions - Marseilles connection [Tempa LP 003]
Kode 9 - Sub-kontinent [Rephlex Records CAT160LP]
Numaestro & 23 Hz - Los Perros [Promo]
Skream - Midnight request line [Tempa 014]
Skream - Acid People [Big Apple Music 007]
? - ? AA / DUBSTARS-002 Ep [Southside Dubstars 002]
Eric H - The lights (original) [Hotflush Recordings 007]
Re-Animator - Return to E (Horsepower Productions mix) [Vertical Drop Recordings 003]
Burial - South London boroughs [Hyperdub Recordings HDB001]
Darqwan - Metro [Texture Recordings 005]
Dirty Harry - Dirty harry [South West 004]
Product01 - I like it loud (Buckfunk 3000 rmx) [BOWWOW2]
DST - We are robots [CDR]
Futureshock - Late at night [Parlophone / Junior 12R6617]
Private taste - First (Ashtrax Ambient Score) [Automatic Records 25R]
Kao - Sushi (original mix) [Kingsize Records 081]
M.A.N.D.Y. - The sunsetpeople (Tiefschwarz reset) [Get Physical Music 002]

http://radio.dawntempo.net/dst_dawn_tempo_26112005.mp3

Vex'D LP Review on http://www.drumandbass.hu

Vex'd
Degenerate LP
Planet Mu, 2005



A Vex'D duó (Jamie és Roly) meglehetősen sok megjelenést nem tudhat magáénak eddig (Subtext 001-002, egy szám a Destructive 001-en Search&Destroy-jal közösködve, továbbá az albumot megelőző maxi a Planet Mu-n), de érdemes volt várni az albumra, amelyet nem aprózott el - egyből az egyik legnevesebb kiadó, a Planet Mu adtak ki. Megérdemelten, hiszen az album egy ilyen, a tánczenék experimentális oldalát reprezentáló labelhez méltóan különleges.
Az album borítója kissé formabontó - fekete-fehér homályos ábrázolása két csontváznak amint egy sárkányszerű lény vázán ülnek és valami ismeretlen fehér fény ellen küzdenek egy karddal - mindez már sejteti, hogy nem békeharcos zenét rejtenek a barázdák.


A nyitó Pop Pop VIP mixe nem sokat ad hozzá az eredetihez, amely Vex'D Subtext label-ének első tizenkettesén látott napvilágot. Érthetetlenül gagyinak ható prüntyögéssel nyit, de a szaggatott ritmusa, erőteljes basszusa és a jól eltalált hardcore riff kétségkívül táncos darabbá teszi. Mindemellett azt mondom: az eredeti jobb volt.

A horrorfilmeket idéző introt követően botladozó ritmusszekció vezeti fel az ultrasötét Venust. Komor földöntúli világ - mintha tényleg a jéghideg Vénuszon járnánk.


A B1-es Thunder intro-ját hallgatva nekem először Aphex Twin Selected Ambient Works kettesének hangulata idéződik fel, de ami utána következik az már csöppet sem sorolható oda. Torzított halfstep ütemére teljesen találó cím az égzengés. Atonális és primitív: Grime - mondhatnánk rá skatulyázva.


Az Angels-szel a sejtelmes intro-t követően ismét visszatérünk a táncparkettre. Jellegzetes garage ritmuszekció. Az első kiállást követően robban a bomba. Az album egyik legjobb darabjával van dolgunk kétségkívül. Folyton tekeredő basszusát fel-fel váltja egy széttorzított basszusmenet, torz sikolyok, túlvilági atmoszférák keverednek benne.


Egy szomorú esős nap emlékét idézi fel a Fire. Enyhe electro beütés és ragga-vokálminta melegsége vegyül VeX'D-ék kimért, ipari világába. A torzítások természetesen innen sem hiányoznak. Futurisztikus intro vezeti be a Corridort. Szintetizál női hang beszél hozzánk, majd egy kőkemény, torz electro súlyt le, szaggatott ritmus, torz bassline, a lendület kissé visszafogott.


A D oldal külső peremére tették a Subtext kettes atomvillanásának, a Lion-nak a VIP verzióját. Az eredetit itt a szerző elég rendesen átírta. Szétgranulált vokálminta nyitja, majd rövid felvezetést követően megkapjuk az arcunkba rendesen: táncparkettgyilkos technoid bassline-jával talán a breakstep egyik legdurvább zúzdáját ereszti ránk a szerzőpáros. Rewind-olni kötelező - de nekem az eredeti sokkal jobban tetszett.


A rákövetkező Crusher Dub talán az album leginkább dub-közeli része. Megvan itt minden: belassított halfstep ütem, roots gitár-riff, dread-basszus, szép reggae-vokál de Vex-ék végig jelen vannak torzított hangjaikkal és hangsúlyos experimentalitásukkal.


Az albumot a Slime zárja, amely az album talán leglaposabb zenéje. Pumpogó basszusát teljesen leredukált ritmika övezi, indusztriális atmoszférák festik a hátteret. Indusztriális minimalista electro. Talán így jellemezném.


A CD változathoz személyesen nem volt szerencsém, azonban a Planet Mu weboldalán fellelhetőek a clipek. Két lemezesre sikeredett, melyből ez elsőn az LP verzió mellett a beszédes című Cold, a indusztriális Destruction és a tömeggyilkos Gunman lelhető fel. A Cold-ot az electro határát feszegető intro, szintetizátor pad-ok hideg atmoszférája és az Angels-nél hallotthoz hasonlóan botladozó ritmika teszi kifejezővé. A Gunman-re talán azt a szót használnám hogy a breakstep történetének legdurvább súlytása - visításba hajló torzított basszusa és dobhártyagyilkos feszes üteme a drumandbass körökben is tarolna. A másodikra maradtak az eddigi megjelenések: a robotikus Canyon és az eredeti Pop pop (Subtext 001), a subbasszus gyilkos Ghost & és a nehezen keverhető ritmikával indító eredeti Lion (Subtext 002), az indusztriális halfstep bomba Smart Bomb (a Gunman másik oldala a ZIQ114-en) és a Search & Destroy-jal közös terror End of line (Destructive LP001).


Az egész albumra azt mondhatjuk, hogy dubstep, breakstep, grime és electro erős indusztriális felhangokkal. A szerzőpáros egy interjúban azt nyilatkozta, hogy örömmel látják annak a reményüknek a beteljesülését, hogy olyan zenehallgatók is meghallgatják, akik nem keresték eddig a grime/dubstep kiadványokat, de mégis az albumukat meghallva, az album szcénabeli hátterére is kíváncsiak lesznek és esetleg újabb rétegekben elterjed a hangzás. Globális cél - majd meglátjuk. Mindenesetre nálam 4/5 - de csak a Slime és a Pop pop VIP miatt.


http://www.drumandbass.hu/cikk.php3?cid=825

Single Reviews on www.drumandbass.hu

Dubchild
Take Me / Psychopath
STORM004
Storm,

Quiet Storm kiadójának négyes kiadványát a kettes után ismét Dubchild tudhatja magáénak. Az A oldalra került a 'Take me'. Női vokál szólít csábítóan, fokozatosan épülnek be az elemek, majd rövid felvezetés után megkapjuk a várt Dubchild védjegyeket: erős drumandbass beütés, egy filterezett torz bassline és egy durva sub, amiket egy a rave világot idéző szinti tesz még ütősebbé és mindezt egy gyönyörű atmoszféra díszíti a háttérben. Breakstep mesevilág - abszolút kulcszene egy szettben.
A másik oldalra tették a beszédes címú 'Psycopath'-et. Baljós introt követően hatalmas amen-terrort szabadít ránk Dubchild. Wah-wah bassline-ja a széttördelt amen-hegy mögül gonoszan bukkan ki és egy kegyetlen sub gördül végig. Az őrületet egy női hang feljajdulása fokozza a végtelenségig. Sötét pszichopata zene, mintha Tech Itch-et hallgatnánk lelassítva. Csillagos ötös.

Slaughter Mob / Cave Dweller
Fever / Search Destroy
HALO001
Halo, 2005

Hatalmas várakozás előzte meg részemről a Slaughter Mob formáció (Q Gritty, Bandit, MC Vicious és Mc Dangerous) által indított új label, a Halo Beats első megjelenését. Az A oldalra került a 'Fever', amely talán az egyik legjobb SLT Mob zene, ami valaha megjelent. Az introban egy delay-ezett férfi vokál köszön ránk amire egy hol egy női hang, hol pedig egy vészjósló szinti riff felel, majd a filter alól előbújó eltéveszthetetlenül Slaughter Mob-os ritmika nyitja a trekket. Forrongó hangulatú atmoszféráját az első kiállásnál belépő torzított bassline fokozza és összeáll a kép.
A B oldalra került a Search & Destroy csapat 'Cave dwellere', amire szintén azt kell mondjam hogy felülmúlták magukat és kinőtték bassline breaks mivoltukat. A szám keleties női vokállal indít, ami alatt egy erősen tribal ütem lüktet, majd egy rövid leállást követően gyorsan megkapjuk az arcunkba a basszusköteget. Szó sincs itt csapkodó pergőkről, acsarkodó basszusokról, visszafolytott és feszes hangulat vonul végig a zenén, alattomos gyilkossá téve azt a dubstep és a breakstep határán mozogva. Kihagyhatatlan vétel.

2nd II None
The Sunteraneane Ep
ARMY005
A.R.M.Y., 2005

Az ARMY label eddig is változatos zenéiről volt híres, legyen szó a garage 4p4 vonaláról vagy Mark One instrumentális grime ep-jéről. Az ötösre három frenetikus trekk került egy magáról nagyon keveset hallató formációtól a 2nd II None-tól, akikről mindössze annyit tudok,hogy ők csinálták a Road label kettesét. Most azokhoz a trekkekhez mérten táncosabb, kevésbé elborult zenékkel jelentkeztek.
'Toxic': idilli, jungle hangulatot idéző intro, szirénák és szaggatott ritmusszekció, majd a kiállás után egy húzós gördülékeny bassline. Megérdemelten került az A oldalra. A 'Stomp-jigga' szép, atmoszférikus kezdet után atonális basszusokkal és dj-gyilkos tapsolós ritmusával az instrumental grime tipikus példája. Szintén lírai és rövid nyitánnyal operál a B kettes 'Big bass', delay-ezett hangok jönnek jobbról-balról, majd jön a grimey bass. Táncos, húzós EP.

http://www.drumandbass.hu/kislemez.php3

Thursday, November 17, 2005

Shackleton and Appleblim Interview

Spine-shredding scattershot drum programming, twisted blips with congo-bongo orgy, big reverbs - Skull Disco. This new label hides 2 producers: Shackleton and Appleblim. After the first 12" single released - before the second one I asked them about the past and the future.

appleblim

Appleblim @ Skulldisco 2


D--How did you get into the world of dubstep? What are your roots? What are your relations to the garage scene?

Sam--To be honest, I've no real relation to the world of garage. I got into some stuff at Forward when Appleblim and Necta Selecta took me down there one night. I liked some of it, but didn't really feel it all. Personally, my roots are fairly diverse. I'm in my 30s now so I've been able to hear a lot of different kinds of music in that time. I've always liked dub, but then again, I've always liked some noise stuff like early Godflesh too. I'm not really into the world of dubstep either, although I respect producers like Loefah and the Mystiks, I try to make bass-driven music with a bit of depth (although that's for others to judge). I use a standard bpm as I want to be able to mix with my tunes.
Appleblim--I went to FWD>> in 2003 with my mate Necta Selecta, and it just blew my mind. It was the most excited about 'dance' music I had been since the heady days of Jungle / D&B round 95/96 at which time I was in London, going to Metalheadz, Jungle Fever etc... I just caught the bug at FWD!! It was Youngsta, Oris Jay. Youngsta just blew my mind! In those days he was still playing Grime and stuff, things like Chase & Status, Jon E Cash, but also the Skream and Menta stuff. That system there is just AMAZING on a good night. I want to climb inside the speakers and live there, everything would be ok in there! I am a music lover first and foremost! I have roots in many different scenes...techno, trance, jungle, hiphop, but mainly as a bass player into Prog / Metal / Psychedelia / Punk... and as a raver....well started out in '92 going to raves with Necta Selecta seeing people like Sasha, Orbital, N-Joi, Jumping Jack Frost, Easygroove, Grooverider, Fabio etc. - the days of rave! I love all kinds of techno, dub, house, electro, folk, metal, avant garde, experimental. Just MUSIC! I loved 2-Step and UKG, thats how me and Necta got into FWD really, we just loved all that MJ Cole, Large Joints, Groove Chronicles type shit, and noticed the pirate radio stations were starting to play some really dark and 'awkward' rhythmic stuff in 2002....(at this time we were both listening to a lot of Autechre, and felt some similarity in the approach to beats on these early grime productions...) I worked in a record shop in Berwick Street soho at the time, and I suggested going to Uptown Records in Soho, Necta went and asked DJ Cameo for some 'jerky beat' stuff and walked out with Soulja 003 by Ras Kwame, and Terror Danjah 'Highly flammable'! - 2 very mportant records for me! I went and picked up Pulse X by Musical Mob, and Eskimo by Wiley, and that was it! Hooked! I went to some big garage nights, and the bass just blew me away. It had the energy and swing that i used to feel in jungle. When sounds started mutating into the scene we know now - well, all the better!

D--I feel your tunes has a characteristic ethno-vibe. How could you describe your tracks?

Sam--I know what you mean by that, but I don't want to trivialise other forms of music by lifting a sound from another musical culture and transplanting it on to mine. I do listen to a lot of music from different countries, especially Erkan Ogur the Turkish saz player, but I wouldn't even attempt to replicate his stuff on the computer. It would be a blasphemy.I would describe my tracks as music to enjoy yourself to. I just want people to be able to lose themselves for a bit on the dancefloor. I know that I like dancing in front of big speakers and I reckon that I can make music for people to do the same to and hopefully lift themselves out of the humdrum of everyday life for a while.

D--And what about you?

Appleblim--Well, I just try and make beats, in the vein of stuff I love - Skream, DMZ, Toasty, Vex'd. I am unashamedly influenced by these people. If I get near to that sound then I have succeeded!

D--How do you make your own tunes?

Sam--I use Reason, and take my own samples in with Soundforge when needed.
Appleblim--I use Fruity Loops, with a very basic set-up. I like the DIY nature of it, and the almost unmusical aspect. Not that I am saying that people who use Fruity are unmusical, I mean Plasticman and Skream both DESTROY with trax made on Fruity. I mean, MY OWN approach on Fruity is kinda non-musical - I don't have a keyboard, I don't have lots of synth plugins - I just use what minmal shit I have.

D--How did you meet with Sam?

Sam--Appleblim worked with my best mate, Engine Room, at a record shop in town. We always got on well when we met. I suppose he became a good friend by proxy.
Appleblim--I met Sam thru a mutual friend, and started raving with him. We had some mad times! We just let go and shocked out in FWD!! Got chatting to people, started buying records off Youngsta in Blackmarket. I was always the first one thru the door at FWD! I had to travel a long way as I am no longer in London, so I'd get there stupidly early and chat with the door staff and barmen! The thing with FWD was it felt a little restricted and this ain't slagging anyone off, but people didn't see to let go and SHAKE IT LOOSE in those days. I was just so moved my the music that i couldn't stand still! I would get funny looks for being up and raving at 10.30 to Lombardo or whatever and not looking like your usual garage head, but that's what it's all about! Get people up and moving!

D--How do yo see now the dubstep scene and your relations in that?

Sam--As I said, I respect some of the producers. And the thing that people know as dubstep seems to be getting more creative and prolific. To be honest, I seem to get more exposure from people outside the dubstep scene so I don't have too many relations with it. I see the whole 'scene' as being in transition too, which is a good thing, and I bet that some people with vision from the scene will be doing interesting things in the future. Not necessarily dubstep though
Appleblim--Hard to say - I just love the music. I consider myself a fan first and foremost. The beats I make for me are an experiment. I am very please that people seem to enjoy them too! As for the scene, well, it's a big issue. I don't really like the whole squabbling on forums thing, tho I do like proper debate. I think we will have some very exciting music being made over the next few years, and thats all there is to it!

D--Which way do you think it will going forward? The halfstep-sound could be a higher level into the dub music with it's slowed down vibe. Many producers are making tunes on this method. - Do you think that is the future?

Sam--I don't know what it means and don't want to know. I find that the more you think about other people's conventions, the less you will do anything interesting yourself. I have an emotional relationship with music and find that analysing it's components kills the joy. Music's all about the sentiment for me. Sometimes destructive, sometimes tender. And the range in between.
Appleblim--It's all the future! Half step is good, breaks are good, 4x4 is good...just listen to Anti War Dub by Mala, or Solid Snake by Morph! It's all music.

D--What was the starting point to start a new label for you? Which different way do you think to aim with the releases?

Sam--I got a lucky break when Ian Hicks of Mordant Music decided to release Stalker. I got an even luckier break when Rough Trade put it on their best of 2004 compilation. That gave me the confidence to put my stuff out myself. I want Skull Disco to put my own things out! I just hope that it doesn't become boring or stale.
Appleblim--Sam just said 'I love your track do u mind if i put it out' (Mystical warrior) simple as that really. I thought it was too ruff, so I remixed it, and it kinda worked. Skull Disco is financially Sams thing, I do the press and promo, which seems to have worked well.

D--Who made the design? How do you interlock your music and the skeletons? Is it a conscious symbol or just a joke?

Sam--Well, I read a book about a tribe in Cameroon who had a party where they dug their ancestors out of the ground and put them as observers of the festivities while the tribe played music and got pissed. I thought that sounded like the sort of vibe that I want in a party. But then I thought that having skeleton's doing the ritual would be better. It's of the next world entirely, and that's how I think about the best music. Let's face it, skeleton's are always a good image too. Hence, Skull Disco. I then remembered an old friend of Engine Room's called Zeke who did a little bit of artwork for me in the past and thought he would be perfect. I strongly recommend Zeke as an artist by the way if anyone needs some work doing.
Appleblim--Well, it's all about whats being made at the time. I think Shackleton will surprise a lot of people with his future releases. He just lives music in a way I find hard. He gets home, and produces for like 6 hours a day! I can't do that, I'm a lot less focussed in my beat-making.

D--Do you have any schedule-plan of the releases? What tracks will be the next?

Sam--I'd like to release four 12"s a year on Skull Disco. I've got loads of tunes I can put out. I just hope the interest stays there. I'm starting another label for my more eclectic stuff. I think it will be called Imminent Apocalypse as I believe that to be the case with the way the world is being run (although I may look foolish if I'm still running that label when I'm 60!) I should be putting my collaboration with the vocalist from Savage Republic soon, it's versions of a couple of tunes from the Tragic Figures album. Next Skull Disco release is going to be A. Shackleton - Majestic Visions AA. Appleblim - Cheat I, Appleblim - Girder. And fuck it! I'm going to put out my version of Cutty Ranks' Limb by Limb even if I end up with a lawsuit! All future releases will come with a pro-bicycle / anti-car fanzine.
Appleblim--Yeh: Girder and Cheat I from me, Majestic Visions from Shackleton. Should be big.

D--I agree you. It will be big. The last few months you started the Skull Disco nights. How many nights has been passed? What are you experiences?

Sam--We've done two nights. They both went well. I'm going to keep on with it.
Appleblim--2 nights now, both wicked fun! Again Shackleton has to take credit for organising and funding these events, I just turn up and play! They were top fun. Especially when Coki & Sgt Pokes played. They are heroes of mine,so it was mad to see them shockin' out in a venue that I saw being built! Zen Bar has a lot of links with me and my friends thru the years, I have played there, recorded there, worked there, so it is great to go back and rinse out dubstep there!

D--What are you plans to it? Do you think it will be regular?

Sam--Regular enough to be a known night, irregular enough for it to be a special occasion. Have a look at my website for details. http://www.skulldisco.com
Appleblim--Well, the venue is not doing nights anymore due to police interfereance, but we will hopefully secure somewhere else.....keep your eyes peeled!


shackleton
Shackleton

Tuesday, November 15, 2005

DAWN TEMPO 12/11/2005 07:30-09:00 (CET) @ Radio Tilos >> http://www.tilos.hu

DAWN TEMPO 12/11/2005 07:30-09:00 (CET) @ Radio Tilos >> http://www.tilos.hu
STUDIO: DST
Electronica, Dubstep
TRACKLIST & MUSIC-ARCHIVE : http://radio.dawntempo.net

Ekaros - Factor D [Promo]
Ekaros - Drakula [Promo]
Vex'D - Venus [Planet Mu 115LP]
Ekaros - Armee des Verräters [Promo]
Ekaros - Defstep [Promo]
Vex'D - Angels [Planet Mu 115LP]
Moving Ninja - Murky [Tectonic 002]
Random Trio - Lost city [Random Trio Productions 001]
DJ Distance - Saints 'n Sinners [BOKA 003]
DJ Distance - Drop 1 [Lix Corruptions 006]
Ekaros - Vengeance [Promo]
Boxcutter - Brood [Hotflush 010]
Moving Ninja - Soma [Promo]
D1 - Crack bang [Tempa 012]
D1 - I believe [Soul Ja 008]
Kode9+The Spaceape - Kingstown dub [Hyperdub 003]
Appleblim - I am animal [Skull Disco 001]
Toasty - Angel [Hotflush 009]
Slaughter Mob - Fever [Halo Beats 001]
Search & Destroy - Killamanjaro [Destructive 002]
Search & Destroy - Food chain [Texture 008]
Dubchild - Psychopath [Storming Productions 004]
2nd II None - Big bass [A.R.M.Y.005]
Dubchild - Take me [Storming Productions 004]
Toasty - Dibble [Destructive 001]
Moving Ninja - Stone age [Promo]

http://radio.dawntempo.net/dst_dawn_tempo_12112005.mp3

Monday, November 07, 2005

Chessplate Battle / Radio Territories.sk kick-off

Chessplate Battle / Radio Territories.sk kick-off
breaks, dubstep, grime, underground garage, jungle

DJs
Dubsta (Radio Tilos, HU)
Priapus (Audio Virus, CZ)
E.S.P. (Audio Virus, CZ)
QB (NSSoundsystem, CZ)

Live
DNC (SK)

VJs
Ana & Gnd (Itchy Bit, RO/SK)